Big cleaning

14 augustus 2015 - Nusa Penida, Indonesië

Goede goede avond,

Vandaag zijn we behoorlijk vroeg wakker geworden (5:30) omdat een hond het leuk vond om onder ons bed te gaan liggen, vervolgens te gaan kwispelen en continu te gaan bewegen waardoor het hele bed bewoog. Leuk die honden, maar niet zo vroeg in de ochtend onder je bed. Vandaag was het de dag dat er twee schildpadden vrijgelaten werden. Op naar het stand en klaar voor het ritueel. Zo leuk om te zien, een bloemenoffer op de schilden van de schildpad en vervolgens flapperen ze naar de zee. En weg zijn ze, daar doe je het voor.

Na het vrijlaten was het tijd om de rest van de schildpadden te voeren en schoon te maken. Groep 1 (wij) voeren, groep 2 en 3 maken schoon, lucky us! Zodra we de bakken willen vullen om de schildpadden in te doen, was er geen water. Drie bakken, een uur verder... En we moeten er zo veel. De chinesen (groep 2 en 3) stonden een beetje stil in de tanks met hun parasolletje en tandenborstels en na een uur vonden ze het wel mooi en zijn ze vertrokken. Blijkbaar hadden ze niet het idee dat ze alle tanks moesten schoonmaken dus dat mochten wij nog even doen (10 mensen van de 60). Het koraal moest schoon maar er was dus geen water. Gelukkig is de zee om de hoek, dus konden we met onze emmertjes en tandenborstel alles schoonmaken in de zee wat absoluut geen straf is met dit weer. Na 2,5 uur hard werken was alles klaar, teamwork it is!

Zonder dat je het door hebt doe je behoorlijk veel op een dag, of in ieder geval, je word behoorlijk moe terwijl het voelt alsof je niks gedaan hebt. Zo voelden we ons na het schoonmaken en voeren. Wachtend op de lunch en de heerlijke watermeloen die ze hier altijd hebben, hebben we plannen gemaakt voor het weekend. Aangezien de wifi (bijna) nooit werkt waren we van plan om naar de diver bar te gaan aangezien daar goede wifi schijnt te zijn. Met hoge verwachtingen zijn we daar heen gegaan maar het viel nogal tegen, de enige met wifi was Lien maar haar telefoon is ongeveer zo goed als dood dus daar hadden we vrij weinig aan. Tijdens ons bezoekje hebben we nog best wat geleerd, namelijk hoe halal wordt klaargemaakt, wat echt het meest nare is naar ons idee. Doordat dit eiland moslim is hebben ze alles halal natuurlijk en zo dus ook de ice cream coffee, nou die hoefden we niet meer na dat we wisten hoe het er aan toe gaat.

Doordat heel veel mensen deze middag zouden vertrekken stond er niks op het programma en hebben we lekker rondgehangen op de matrassen op de grond. Toen iedereen was vertrokken die zou vertrekken bleven we nog maar met 20 over ongeveer en was het lekker rustig, Lien en Chloë hebben even het strand gepakt en de rest bleef lekker liggen met wat muziek. De staf kwam uiteindelijk ook bij ons liggen en we hebben voor een uur dubbel gelegen. Agus, een van de coördinators heeft met zijn skills het voor elkaar gekregen om eindelijk Floor haar simkaart te fixen.

Rond vijven was het weer tijd om de schildpadden te voeren. Alle Chinezen waren weg en we stonden in de conservatie met iets van 15 man en we zijn nog nooit zo snel klaar geweest. Op naar het avondeten waar de overgebleven groep eindelijk wat closer begint te worden, helaas gaan er morgen nog meer weg en komen er weer nieuwe mensen volgende week. Vlak voor het schemeren zijn we weer naar de diver bar gegaan en deden we een rondje oer Hollands mens erger je niet, de Bintang gaf er wel een Indonesisch tintje aan. Eenmaal weer thuis gekomen kon de rest van onze oude vertrouwde groep intrekken in het centrale huis, wij hebben eindelijk een ventilator geclaimd en we zitten weer perfect voor een week. Heerlijk frisse lucht en gezelligheid tot de max. Toen alles geregeld was hebben we met Sam nog eventjes alle hotspots doorgenomen die we moesten zien. Morgen is het weekend en is het nog een verrassing wat we gaan doen aangezien wij zelf ook nog niet weten of we een verblijf hebben. Wordt nog spannend dus...

Dikke kus en knuffel,

Lien en Flo

1. Oma Marceline:
    14 augustus 2015
    Heel leuk en boeiend de verslagen van jullie avonturen. Geniet maar van deze een fantastische tijd. Liefs van Oma Marceline
  2. 15 augustus 2015
    Wat doen julliedit weekend? Cristal Bay is duur en heel gevaarlijk door onderwater rotsen en speedboten. Zoek iets leukers uit. Liefs van -Antoinette.
  3. Oma Mimi:
    15 augustus 2015
    wat een goed gevoel, hè, als zo'n schildpad gezond en wel het ruime sop kiest; en wat fijn dat jullie nog zoveel extra meemaken; pak je kans, zoals jullie doen; je bent hier nu toch, en wie weet nooit meer. Veel plezier ! Oma Mimi
  4. Nicoline:
    15 augustus 2015
    Hoi meiden,
    Genoeg te beleven zo te lezen en die schildpadjes zo lief.
    Geniet er maar lekker van!!
    Nicolinexxx
  5. Oma Vink:
    20 augustus 2015
    Hallo luitjes, nu Eline beter een hond dan een vos.
    Leuk dat er weer een paar schildpadjes vrij gelatenzijn.
    Wat een gedoe met de tandenborstel schoon maken.
    Genieten jullie er nog maar van. Liefs Oma