Schildpadjes kietelen

11 augustus 2015 - Nusa Penida, Indonesië

Beste lezers,

De eerste echte dag vrijwilligers werk. Wat hebben we er zin in. We hebben een prima nacht gehad, sterker nog, we hebben heerlijk geslapen. 's Nachts wel overal honden die elkaar moesten laten weten waar ze zitten en de vechthanen wilden ook even laten weten dat zij er waren.
De hele groep vrijwilligers is verdeeld in drie groepen. Gelukkig zitten we met een groot deel van onze oude vertrouwde groep bij elkaar en de leuksten die er al waren. Kortom, we hebben mazzel en zijn tot nu toe helemaal gelukkig. Groep 1 (wij) begonnen de dag met de schildpadden voeren, wassen en de bassins schoonmaken. Super leuk om zo met ze bezig te zijn. Rond 11 uur waren we klaar en was het tijd voor de lunch. Na de lunch een korte pauze en gezellig met Jenny, Alex (En), jenna (Du), Elizabeth (Be nl), Annika (Be fa), Anaïs (Fa) - onze vertrouwde groep - rondgehangen en dubbelgelegen over buitenlandse grappen en liedjes. Na de lunche hadden we wat meer vrije tijd om iets voor ons zelf te doen dus besloten om naar de pier te gaan. Helaas was het water nog te laag dus was het niet zo verstandig om van de pier te springen ivm het vorige incident met het koraal. Naast de pier was er een klein stukje "strand" waar geen koraal was en lekker konden afkoelen met een groepje waaronder nog een Duits koppel en een andere Nl meisje, Lynn. We kwamen onze buddy Bruce ook nog even tegen van de boot. Weer eventjes bijgekletst en zijn vriend ontmoet waarmee hij had afgesproken op dit eiland. Zo leuk om mensen weer tegen te komen die je ergens anders hebt leren kennen. Dat geeft toch weer eventjes het backpackers gevoel en voel je je niet alleen. Vrienden krijg je overal.
Rond twee uur werden weer thuis verwacht om aan het volgende deel van het programma te beginnen. Voor ons betekende dat het strand schoonmaken en krabben vangen voor de schildpadden. Toen we zouden beginnen bleek dat we maar met zeven waren van de hele groep, gelukkig wel met alle gezellige mensen. Als je op al het afval gaat letten ligt er nog best wel veel, zo zonde. Na een uurtje waren we helemaal uitgedroogd en niet goed van de hitte en de zon. Eventjes terug om ons weer in te smeren en flink wat te drinken.
Eenmaal terug konden we beginnen aan het krabben vangen. Met onze emmertjes en slippertjes tussen de zeewier plantages stonden wij een beetje te kloten met die krabben die alsmaar te snel waren voor ons. Uiteindelijk kwamen we er achter dat teamwork bij ons in ieder geval de beste oplossing was. De een jaagt de krab op en de ander vangt hem met z'n emmer. Gaat prima! De kinderen van de omgeving stonden om ons heen te spelen en selfies te maken. Krabbetjes vangen en langs brengen. Toen we klaar waren liepen we met z'n allen terug. De kinderen zijn zo lief en open. Ze pakken zo je hand en lopen maar al te graag de hele weg met je mee terug. Aangekomen bij the turtle conservation mochten we de krabbetjes voeren aan de schildpadden. Zo leuk om ze te zien jagen en hoe ze die krabbetjes zonder probleem verslinden.
Rond het avond eten begon het eindelijk wat af te koelen en was het tijd om de dag te eindigen met relaxte bezigheden. We beginnen de Balinese levensstijl over te nemen. Beetje lui en alles rustig aan. "Be patient, be patient!!" ~ coole coördinator eventjes zonder naam.
We hebben lekker bijgekletst met een Nederlands koppel die naast ons slaapt die een halfjaar durende reis op het programma hebben staan en hier beginnen. Super leuke mensen. Nadat zij vertrokken naar de bar en wij eventjes overslaan besloten wij om een lekker verfrissende douche te nemen na een lange warme vermoeiende dag. Eventjes weer schoon voelen. Waar je allemaal wel niet van kan genieten. Nog even kijken naar de prachtige sterren die ze hier hebben en lekker naar bed.
Dikke kus en knuffel,
Lien en Flo

1. Josephine:
    12 augustus 2015
    Originele titel hoor, klinkt bekend...
  2. Oma Mimi:
    13 augustus 2015
    Ademloos zit ik jullie wederwaardigheden te lezen, wat een reis ! en nog veel interessanter dan ik me voorstelde; ja, het is zo leuk, al die internationale contacten; gaan er werelden voor je open. Gelukkig is Eline niet uit die pick-up gevallen, malle meid; fijn dat jullie kunnen snorkelen; je kunt koraal beter bewonderen dan voelen; weer iets geleerd, hè ? Als je eten te heet (bedis) is, helpt kroepoek om te blussen; of gewoon water, natuurlijk; en fijn dat de douche het goed doet ! Geniet van alles, veel liefs en een dikke kus, Oma
  3. Lynn:
    25 augustus 2015
    Zomaar steelt die chick mijn naam